söndag 11 mars 2018

Citronkladdkaka med vit chokladganache och mini makeover


Till efterrätt igår hade vi denna kaka.
Den måste ni testa (om ni gillar frisk syrlig citron)!


Hej söndagsläsare.

Konstigt, jag tänker var och varannan söndag att jag inte ska skriva...Jag måste ju verkligen inte det men ändå tycks jag hamna här och skriva något ändå.

En mysig kväll med mello hade vi igår och vann rätt låt tycker ni?

Jag höll egentligen på någon helt annan men ett väldigt proffsigt nummer och låt var det ändå som vann.

Heja Benjamin när det är dags för Eurovision!

Idag målar och pysslar jag med diverse.
Var liksom bara tvungen att ta tag i något.😊



Kakan till efterrätten fann jag hos Matplatsen.

Jag bjöd den med vispad grädde och hallon (pricken över i)


Citronkladdkaka med vit chokladganache

150 g smör
3 citroner (skal och saft)
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Ugn; 175 grader, (över och undervärme)
Smält smöret. Skölj citronerna och riv ner skal och pressa ner saften.
Ha i resten av ingredienserna och blanda försiktigt ihop.
Spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbara kanter och häll upp smeten.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
Låt kallna!

Ganache;
200 g vit choklad
1 dl vispgrädde

Värm upp grädden i en kastrull och dra bort från plattan innan det börjar koka.
Grovhacka chokladen och rör ner så den smälter.
Låt stå några minuter och vispa sedan till en slät kräm.
Ställ i kylskåpet och rör om med jämna mellanrum tills ganachen fått en bredbar konsistens.
Bred över kakan.

(Kan gärna bakas dagen innan och lägg på ganachen samma dag.)

Servera med grädde och bär!

Mums, friskt och syrligt!
💜


Dukade med tulpaner och rosblad.


Mina fina glas från Svenskt Tenn som jag fick i julklapp blev faktiskt invigda först igår.
😉

Vi bjöd på kräftsoppa till förrätt och till huvudrätt en av mina för närvarande favoriträtter när det gäller kyckling.


Tycker dessa krukor/vaser från Studio Cajsa Carlenius som finns i nätbutiken är så fina ihop med den randiga skålen med lock.

Tre tulpaner i facettkopp.
Mer behövs inte!

Så fint med lite blomster här och där när det är helg och man är hemma och hinner njuta.

Blommor ger verkligen atmosfär och känsla!



Ni som brukar läsa här vet att jag går i många inredningstankar just nu och idag har jag förutom att börjat måla en möbel skruvat dit nya knoppar på denna gamla byrå jag köpte hos en antikhandlare för mååånga år sedan.


Så här såg den ut först...se bild nedan.
Gillar de beslagen också men ville ha något elegantare som sticker ut och syns och så ville jag förnya.

"Diamantknopparna" finns förstås även de i min webshop.



Här ska inte byrån stå kvar, jag tror den kommer att hamna i sovrummet...
Får se..Jag snurrar på mycket nu och röjer runt och testar mig fram.

Tack för att du läser.

Kram
💜

Inga kommentarer: