fredag 6 oktober 2017

Hur man gör en lövkon till trappen!


Godmorgon på Er!

Idag skulle jag skriva om pysslet inför advent men det blir faktiskt nästa inlägg för nu blev jag så inspirerad att lägga ut detta först!
😊

Höstpyramiden med löv.

Jag fick för mig att göra en sån här igår eftermiddag som vissa av er kanske sett på mina instastories på instagram där jag lade ut en liten film..haha...Man får bjuda lite på sig själv...😉

Och här kommer nu lite bilder.

Jag tycker detta är så fin höstidè att göra hemma och pynta trappen med.

Kanske något för dig om du får tid över i helgen?


Vi fick påfyllning av våra populära utomhusslingor häromdagen och det var då jag fick tanken att göra en lövpyramid.
(slingorna finns i nätbutiken)

Och hur gör man?



Välj ut en stabil kruka med tyngd, inte för stor diameter! och gärna med lite höjd på krukan för att få det extra elegant.
(krukorna jag har här är från Tine K Home)

Forma hönsnät till en lång kon som du sticker ner i krukan, helst ända ner till botten på krukan och forma sedan nätet upptill så du tycker det får en fin form och höjd anpassat efter din kruka.

Sedan tog jag tre långa blomsterpinnar som jag stack inuti hönsnätet från olika sidor för att stabilisera.

Börja sedan vira på mossa med hjälp av spoltråd eller myrten tråd (myrtentråden är lite tunnare att jobba med och spoltråden lite tjockare, detta finns att köpa i blomsterbutiker)

När konen är täckt av mossa börjar du sätta dit löven, ett efter ett med hjälp av spol eller myrtentråd.
Här gäller det att jobba med bägge händerna så inte löven rasar ner och snurrar på tråden efterhand som du lägger dit fler och fler löv.
Jag började nerifrån med större löv och fortsatte uppåt med mindre löv.

Avsluta med att vira en utomhus ljusslinga runtomkring för extra fin effekt och höstmys på kvällen.😊


Stjärnform från Eldgarden som nu finns i nätbutiken.



Duscha sen gärna på löven ibland för att de ska hålla sig fina så länge som möjligt.


Här har jag pyntat trappan med marschallhållare , pumpor, lövpyramid, skinn och superfin stor skimmia som jag verkligen rekommenderar er att köpa!
De blommar hela vintern (vet ej hur långt upp i landet dock tyvärr) men här är de vinterhärdiga och behåller sina fina blomstänglar hela vintern. Helt otroligt egentligen.

Roligt när något kan blomma även de kalla månaderna.

Nu önskar jag er en härlig solig höstdag!


Kram Mariette

3 kommentarer:

Ekenäsliv sa...

Men woooow sååå himla fin!!!
Nu är vi ju i flyttagen så jag fixar inte så mycket just precis nu.
Sen sak vi bo i lägenhet ett tag, så får vi se vad vi landar i till slut :)
Ha en riktigt fin helg!
Kram Anna

Jessie sa...

Wow så himla fint du gör!! Kramis ��❤

Tulipa sa...

Tack fina ni!

Kram!